Filosofie en Onderwijs
Op 30 januari aanstaande presenteren we in Leusden ons
boek Verwonderenderwijs – Filosofie en onderwijs. Voor ons, de samenstellers,
is dat een bijzonder moment. Maar we denken oprecht dat het ook een belangrijk
moment is voor ons werk, voor onze passie – het verzorgen van
filosofieonderwijs.
Allereerst is het boek een resultaat van een
bijzonder initiatief. Met een groep docenten, verzameld tijdens de Nationale
Filosofie Olympiade 2015, vatten we het plan op om een weekend ook
zelf essays te gaan schrijven. En dat hebben we vier maanden later
‘gewoon’ gedaan :).Twintig
docenten filosofie in het VO die in hun vrije tijd samen gaan zitten om te
praten en te schrijven over hun werk. Een mooie ervaring was dat - maar ook een nuttige, een inspirerende: als het over ons onderwijs gaat nemen we graag zelf en samen het woord ...
Het resultaat is, ten tweede, een belangrijk
mo(nu)ment voor onze professie en haar professionaliteit. Het schrijfweekend
zelf, natuurlijk bij de ISVW te Leusden, was en werkte als een soort van
autonoom scholingstraject. Dat mondt nu uit in een bundel essays waarin een reeks
aan perspectieven wordt geschetst van wat filosofie en wat onderwijs –los van
elkaar en in combinatie – zouden kunnen en moeten zijn. Daarmee haken we aan en lopen vooruit op gaande en komende debatten over curricula in het
algemeen, het filosofiecurriculum in het bijzonder, de rol van vakdocenten bij
curriculum-ontwikkeling en op school,
enzovoorts. We tonen daarmee aan dat we een volwassen, gevarieerde, kritische en meer professionele
beroepsgroep zijn geworden.
Als de tekenen ons niet bedriegen dan lijken
we, tenslotte, op een kantelpunt terecht gekomen. Tot dusverre is het schoolvak
filosofie in het vo nog altijd een ‘klein’ vak, een keuzevak met een bestaan in
de marge van de bovenbouw van een beperkt aantal scholen. De tendens is er een
van krimp eerder dan van groei. Tegelijk is er onmiskenbaar veel belangstelling
voor filosofie en ‘filosoferen’ in de breedste zin, in de samenleving en in het
onderwijs. Zo lijkt er ook sprake van onstuimige groei van filosofie /
filosoferen als praktijk in de onderbouw van havo en vwo, in het vmbo, in het
mbo, het hbo.
De roep om meer ‘waarde(n)vol’
onderwijs, de roep om bildung klinkt
overal, zo lijkt het, en filosofie, al dan niet verkleed als kritisch
denken of diepe reflectie, wordt vaak aangeroepen om daarbij te hulp te komen.
Het is een open vraag of het schoolvak filosofie al de vele impliciete en
expliciete verwachtingen kan inlossen die aan haar worden gesteld, zij dat
ueberhaupt zou moeten willen. Kritisch en zelfkritisch gaan we in onze bundel op deze verwachtingen in – en openen we daarmee ook het debat over wat (filosofie)onderwijs
wel en niet vermag.
Dat is allemaal interessant voor
filosofiedocenten in het vo, zou je zeggen, maar wat kan ik ermee? Wel: de
discussie zoals die zich in de bundel ontvouwt gaat inderdaad over filosofie in
het vo, maar gaat tegelijk diep in op aangrenzende terreinen en problemen. Aan
bod komen dus ook vragen naar zin en doel van onderwijs in het algemeen, over de rol
van moraal en levensbeschouwing in het onderwijs, de rol van filosofie in het po en het
mbo. Behalve bespiegelend is de bundel ook concreet, en gaat bijvoorbeeld uitgebreid in op een mogelijke taxonomie van denkvaardigheden.
VerwonderenderWijs is daarmee weliswaar onze bundel, maar is er ook voor jou,
voor iederen die geïnteresseerd is in onderwijs, filosofie, reflectie, levensbeschouwing en waarden.
Samenstellers: Alderik Visser en Frans Kusters (red.)
Met bijdragen van: Hubertus Bahorie, Desiree Berendsen, Marijne van Dam, Frans van Dorp, Lieke Hendriks, Tanja van Hummel, Mirjam Jorink, Frans Kusters, Don Kwast, Ine Raangs, Floor Rombout, Joan de Ruijter, Jaron Daniël Schoone, Yoram Stein, Martin Struik, Floris Velema, Alderik Visser en een nawoord van Gert Biesta.
Vormgeving: Henk Droog | Platland
1e druk:
© ISVW Uitgevers, Leusden 2015 ISBN: 978-94-91693-70-0
NUR: 730
Met bijdragen van: Hubertus Bahorie, Desiree Berendsen, Marijne van Dam, Frans van Dorp, Lieke Hendriks, Tanja van Hummel, Mirjam Jorink, Frans Kusters, Don Kwast, Ine Raangs, Floor Rombout, Joan de Ruijter, Jaron Daniël Schoone, Yoram Stein, Martin Struik, Floris Velema, Alderik Visser en een nawoord van Gert Biesta.
Vormgeving: Henk Droog | Platland
1e druk:
© ISVW Uitgevers, Leusden 2015 ISBN: 978-94-91693-70-0
NUR: 730
30 januari 2016 – Boekpresentatie VerwonderenderWijs - Filosofie en Onderwijs – ISVW Leusden 11.00 uur
1 april 2016 – Symposium Filosofie en
Onderwijs – Wolfert TTO Rotterdam 10.00 uur (onder voorbehoud)
bestel het boek
- direct bij het ISVW
- bij je favoriete lokale boekhandel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten