Blog
Weer zijn er aanslagen. Weer is er de angst, de verbijstering, de onzekerheid. Ontstellend genoeg herhaalt de geschiedenis zich en deze zal zich blijven herhalen. En onvermijdelijk gaan de gedachten uit naar de leerlingen die maandag weer in de les zullen verschijnen. Hoe ga ik erover in gesprek?
Weer zijn er aanslagen. Weer is er de angst, de verbijstering, de onzekerheid. Ontstellend genoeg herhaalt de geschiedenis zich en deze zal zich blijven herhalen. En onvermijdelijk gaan de gedachten uit naar de leerlingen die maandag weer in de les zullen verschijnen. Hoe ga ik erover in gesprek?
Naar
aanleiding van de aanslagen op het satirische blad Charlie Hebdo vulden afgelopen winter ruim 500 onderwijzers een vragenlijst in over het omgaan met
aangrijpende nieuwsbeelden en –feiten in hun lessen. Op basis van hun
antwoorden publiceerden wij dit artikel op Didactief
Onine. In het artikel analyseerden we achteraf hoe er in de klas was
omgegaan met deze gebeurtenissen. Na de nieuwe gruwelijke aanslagen in Parijs
van afgelopen vrijdag willen we op basis van de antwoorden die door deze grote
groep onderwijzers een aantal praktische
aanbevelingen formuleren voor de start van een nieuwe schoolweek.
Dat
je de aanslagen en hun impact bespreekt in je les, staat voor het merendeel van
de onderwijzers die onze vragenlijst invulden buiten kijf. De manier waarop zij bespreken loopt
behoorlijk uiteen en varieert van een individuele werkvorm tot het voeren van
een socratisch gesprek. Sommigen geven duidelijk hun eigen visie op de
zaken in de klas. Anderen laten vooral veel 'uit de leerlingen zelf' komen en
geven aan dat ze zulke open gesprekken het liefst niet willen sturen. Dat
klinkt heel democratisch maar wat we óók proeven is dat het sommigen - ook de
meer ervaren leraren - ontbreekt aan richtlijnen of kaders om een ‘gevoelig’
gesprek pedagogisch vorm te geven.
Dat blijkt ook uit meerdere andere reacties
van onderwijzers. Zij geven aan dat zij sturing en ondersteuning van
schoolleiders hebben gemist. Met het oog de op de nieuwe schoolweek willen we jullie de adviezen meegeven die
onderwijzers destijds aan andere onderwijzers en aan schoolleiders hebben
gegeven.
Onderwijspedagoog Gert Biesta laat desgevraagd weten dat juist
op deze momenten de uitdagingen voor het onderwijs in deze tijd zichtbaar
worden:
“We moeten de basics van het onderwijs anders
definiëren. Niet in termen van de economie, maar in termen van democratie, ecologie
en zorg. Met een appel op ons volwassen in de wereld zijn. Dat wil zeggen, een
in de wereld zijn waarin we niet voortdurend onze eigen verlangens achterna
lopen maar die altijd in het licht van de ander en het andere plaatsen. De
aanslagen in Parijs laten voor mij nogmaals zien dat hier de echte uitdagingen
voor het onderwijs liggen.“
Wenken
Praten
helpt
Ook als het moeilijk lijkt, praten over heftig
nieuws is beter dan het dood te zwijgen. Het maakt niet eens zo veel uit hoe je
het doet, het bespreekbaar maken zelf kan voor leerlingen al een opluchting
zijn. Laat het aan de groep of het gesprek lang duurt of kort, maar plan wel
tevoren een flinke tijd in...
Informatie
Ga er niet van uit dat leerlingen weten wat er
is gebeurd. Dat is niet per se het geval. Sommige leerlingen weten niets,
anderen hebben de bekende klok wel horen luiden en / of hebben verkeerde
beelden van de gebeurtenissen. Ruim dus tijd in voor een feitelijke uitleg en
bereid dat ook goed voor.
‘Slechts
een enkele leerling wist wat er gebeurd was, maar men was zeer geïnteresseerd
daarna en ik heb er bijna de hele les hierover gesproken. Alle aandacht op het
laatste uur van de week en niet omdat het 'geen gewone les' betekende. Serieuze
bezorgdheid.’
Emoties
zijn goed, feiten zijn beter
Sommige leerlingen reageren vol emotie,
anderen hebben uitgesproken meningen over het gebeuren - waar vaak ook emoties
achter schuil gaan. Natuurlijk is het goed leerlingen emoties en ook hun
meningen te laten uiten. Daar moet tijd en ruimte voor zijn. Maar emoties en
ook meningen zijn niet per se goed of juist: soms zijn ze gebaseerd op
misconcepties en op feitelijke onjuistheden. Feiten helpen dus ook om emoties,
zoals angst, haat, jaloezie, enz. weg te nemen.
‘Toen een jongetje zei dat hij de daders wel begreep reageerde zijn klasgenoten al dusdanig dat hij eigenlijk gelijk nuanceerde wat hij zei. Verder greep ik vaak in om onbewust niet goed gekozen woorden even te veranderen voor ze. Een Islamiet is niet hetzelfde als een extremist. Moet je nagaan hoeveel er per ongeluk verkeerd wordt geïnterpreteerd als je het er dus niet over hebt.’
‘Toen een jongetje zei dat hij de daders wel begreep reageerde zijn klasgenoten al dusdanig dat hij eigenlijk gelijk nuanceerde wat hij zei. Verder greep ik vaak in om onbewust niet goed gekozen woorden even te veranderen voor ze. Een Islamiet is niet hetzelfde als een extremist. Moet je nagaan hoeveel er per ongeluk verkeerd wordt geïnterpreteerd als je het er dus niet over hebt.’
Niet
veroordelen, maar helpen oordelen ...
Soms zeggen kinderen onhandige, ondoordachte
dingen, soms ook lijken ze heel zelfbewust, uitgesproken en zelfs ‘radicaal’.
Probeer zulke leerlingen en hun uitspraken niet direct te veroordelen: de
kinderen hebben het niet zelf bedacht..
Probeer hen en de klas wel te helpen door zulke meningen (over de islam,
over het Westen, over Joden, enz.) te onderzoeken op feiten, interpretaties,
(voor)oordelen, verschillende perspectieven. Vaak betekent dat ook dat je
woorden onderzoekt op hun betekenissen en hun ‘lading’. Het voeren van zo’n socratisch gesprek is een
kunst op zich, maar in een veilige groep kan elke docent het zeker rudimentair
vormgeven (zie bijv: kinderfilosofie.nl).
‘Leerlingen
met een uitgesproken mening kwamen zelf tot de conclusie dat ze eigenlijk te
weinig kennis hadden om een gefundeerde mening te hebben. Zij kwamen tot deze
conclusie door feitelijke kennis met elkaar te delen in plaats van zich te
baseren op vooroordelen en aannames. Een andere positieve ervaring had ik met
een leerling die na de les mij op de gang aansprak en aangaf dat zij eigenlijk
nog niet klaar was met het onderwerp. Ze wilde het gesprek graag persoonlijk
verder voortzetten. Blijkbaar gaf het behandelen in de les voldoende aanleiding
om persoonlijke aannames verder te onderzoeken. Dit getuigt in mijn ogen van
een hoge mate van reflectie en lerende houding van de leerling. In mijn ogen is
dat waar onderwijs om draait.’
… maar
wel binnen heldere kaders
Het voeren van een ‘open dialoog’ is goed, maar kent ook grenzen: intolerante,
haatdragende, gewelddadige, radicale opvattingen, en ook samenzweringstheorieen moeten uiteindelijk wel actief
weersproken worden. Op veel bijzondere scholen schept de signatuur een helder
kader waarbinnen grenzen kunnen worden aangegeven, namelijk de waarden van het
geloof. Openbare scholen hebben zo’n vanzelfsprekend moreel kader vaak niet
maar kunnen rond begrippen van humaniteit, vredelievendheid, rechtsstatelijkheid,
enz. zeker een helder verhaal vertellen. Dat moeten zij en hun leraren dus niet nalaten
te doen.
Persoon,
team en leider
Het werkt om een gesprek als dit nadrukkelijk
vanuit de eigen visie en/of emotie aan te gaan: een lied, een gedicht, een gebed,
een eigen kijk. Daarmee stel je als docent direct een kader, maar laat je ook
jezelf en je betrokkenheid zien. Na Charlie gaven veel docenten aan het gesprek
met collega’s te missen: wat doe jij in de les, hoe ga jij er mee om.
Zulke gesprekken zijn goed en
belangrijk. Schoolleiders kunnen teams stimuleren dit gesprek nadrukkelijk aan
te gaan, of zulke gesprekken organiseren. Het is goed als zij of hij op enig
moment ook nog eens duidelijk onderstreept waar de school voor staat, en wat
dus het normatieve kader van de gesprekken is.
In overleg met Het ABC | Virtuoos in Onderwijs,
Alderik Visser, docent Geschiedenis Thorbecke VO (Openbaar)
Henk ter Haar, docent Nederlands Scholengemeenschap Guido de Brès (PC)
Nagekomen:
Links naar andere sites / blog / informatie over 'Parijs' in de klas
Henk ter Haar, docent Nederlands Scholengemeenschap Guido de Brès (PC)
Nagekomen:
Links naar andere sites / blog / informatie over 'Parijs' in de klas
Geen opmerkingen:
Een reactie posten